Despre limitele cronologice. Pentru că nu suntem heraldişti adevăraţi, nu dorim să vedem fenomenele evoluate sau transformându-se. Vrem, pur şi simplu, să le cunoaştem exact şi foarte bine. Pentru că ne ocupă de Evul Mediu, ne oprim doar la el. Ne interesează maximal să putem data, de exemplu, un nou însemn heraldic pe baza formei scutului, ne preocupă felul în care s-a încheiat munca unui artist. Contextele. Viziunea noastră este legată de contextele manifestărilor heraldice. Ca orice simbol, el are valoare în locul şi timpul în care a fost pus ori născut. Dacă vă amintiţi, mica noastră dispută a censored de la felul diferit în care am privit realizarea decorului heraldic. Este obligatoriu să ştim simplu, de ce anume dispunem şi, mai ales, ce există în jurul simbolului heraldic. Ce rol are însemnul de pe cheia de boltă şi consolă, de pe cahlă sau lespede funerară? Cine produce însemnele, cine le solicită, cine le vizualizează? Scopul. Ar trebui să o scriem pe a dreaptă: nu ne interesează să facem un corpus care să scoată la iveală vreun „fenomen ardelenesc”! Îl dorim pur şi simplu pentru că el poate fi făcut, pentru că există materia primă pentru a prinde contur. Ne ferim să spunem cât de unguresc ar putea fi el. Nici colegii noştri de peste munţi, care dintre ei vor fi fost mai versaţi, nu au îndrăznit să clameze viva voce o asemenea finalitate, din multiple motivaţii politice. Poate, în primul rând ca să nu-şi întineze imaginea de buni români. Numai că noi, mai ştim că-i avem şi pe saşii care au avut legături directe cu lumea germană şi au avut sau nu înclinaţii să asimileze ceea ce, după opinia noastră, nici măcar ungurii, la ei acasă, nu au îndrăznit să denumească foarte tranşant, drept „heraldică maghiară”. Mai întâi vrem să ştim că la biserica din Z sunt două scuturi pe cheile de boltă, pe care odinioară, fuseseră pictate blazoane, pe cahla din Y există un scut, cu tenanţi. Toate datate clar, cu originea locală legată de posibili proprietari şi constructori. După noi, orice heraldist cu carte de identitate eliberată de vreun for internaţional, nu are decât să aleagă, să răsucească şi să cumpănească ceea ce doreşte din aceste date, dar mereu cu posibilitatea de control a datelor primare. Este o treabă nerezolvată de heraldiştii însăşi. Dacă o facem noi, atunci nu o mai privim ca motivaţie strict heraldică, ci una artistică, cronologică, istoric-funcţională. Specialiştii. Sunteţi un mare optimist. Existenţa unei „Comisii” nu înseamnă, din păcate, mare lucru. Noi, de lângă amintita Comisie provincială, nu îi simţim nici interesul, nici măcar activitatea de altă natură. Sau mai corect, ştim doar cam cum se procedează cu naşterea noilor însemne heraldice ale localităţilor. Amănuntele sunt interesante doar pentru felul de a fi al vremurilor şi maniera în care responsabilii şi păstrătorii dreptei cuviinţe într-ale heraldicii ştiu să răspundă la ele. Oricum, ne-ar veni foarte greu să discutăm, de pildă, cu administratori ai vieţii ştiinţifice care îşi clamează originile genealogice de la Ştefan cel Mare, caută însemne heraldice la răsculaţii lui Horea sau ar fi gata să jure că tricolorul a fost inventat de către daci. Pentru că, de la dascăli, până la ultimii învăţăcei, şi heraldica a fost manipulată drept o producţie străină, românii au dezertat de la studiul ei. „Pudoarea” naţională, dublată de „pudoarea” originii sănătoase, muncitoresc-ţărănească, face ca să auzim prea puţin despre urmaşii nobililor medievali ori ai epocii premoderne şi însemnele lor. Dar heraldica ţine de patrimoniul general pe care, ca români, suntem obligaţi să-l gestionăm şi să-l studiem. Nu va fi înghesuială în discuţia noastră. Dar faptul că aţi intrat în ea este deja un semn bun. Acela al nevoii de dialog, al lipsei acute de schimb de opinie. Noi v-am provocat, oferindu-vă onest şansa de a spune tot ceea ce gândiţi, despre intenţionalităţi, despre ceea ce am făcut deja, despre propriile noastre frământări. Spre deosebire de ceea ce se crede îndeobşte în România, un site sau o personalitate nu ar avea dreptul la exclusivităţi sau promovări de idei dintr-o singură direcţie. Dacă avem alte opinii, o vom face modelându-ne le ceea ce ni se va reproşa: vom căuta să fim mai convingători în dreptul unor idei mai vechi, vom renunţa la altele care nu ar rezista unui control critic. Nu aţi simţit, la rându-vă, că cineva a devenit atent la ceea ce scrieţi şi, drept consecinţă, vă veţi readapta discursul în funcţie de acest fapt? Un profesionist adevărat abia atunci se simte bine când este băgat în seamă, când ceea ce scrie produce reacţii. Dacă toată lumea tace este foarte grav. Autorul îşi pierde orice busolă: poate să creadă că a scris genial, fără necesităţi de corecţie, ori totalmente inutil, fără să mai conteze dacă bine sau rău. Ca să se-ncurce mai bine stările, în România avem şi a treia situaţie care perpetuează rabatul de la calitate: nu ne-a obişnuit nimeni să ne asumăm părerile.
|