Medievistica Forum

Forumul medieviştilor din România
Acum este Noiembrie 18, 2017, 07:51:31 PM

Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 2 mesaje ] 
Autor Mesaj
MesajScris: Martie 09, 2009, 05:44:02 AM 
Neconectat
Hero Member

Membru din: Aprilie 23, 2008, 02:49:28 PM
Mesaje: 163
Am dat intamplator in NET de o carte a unui sas, scrisa in sec.XIX, o Istorie a Bisericii Greco-Orientale Transilvanene, dupa formula atunci curenta, Biserica Greaca-Neunita.
Se poate sa va fie cunoscuta..cel putin dupa titlu; este veche, dar examinarea si sublinierea de exemplu a legaturilor Regilor Ungariei cu Imperiul Bisantin si Constantinopolis, inclusiv Patriarhia, este mai moderna si actuala decat ce-am observat ca este tabula-rasa prin istoriografia actuala a Arcului Carpatin - cunoasterea aprofundata a acestui fenomen - altfel nu s-ar considera ca Biserica Greco-Orientala este monopolul absolut si EXCLUSIV-DEFINITORIU al unei anumite natiuni....
In aceasta privinta, deci examinarea aprofundata a relatiei Bysantion-Regatul Ungaria, au mai aparut carti de baza, ma refer in special la o anumita Teza de Doctorat din Ungaria, foarte proaspata si recenta, exista prin NET, dar trebuie sa o caut...dar..e in limba maghiara...
Cartea aceasta, aici de fata...este PRIVIREA DINAFARA, deci ALTCEVA, deci nu incarcata de subiectivismul implicativ, ci eventual, de subiectivismul explicativ.
Nu se poate face aditiunea, suma unor subiectivisme concentrationar-centripete, deci sa luam MEDIA, tabara cutare contra tabara cutare, drumul-de-mijloc; aici nu exista MEDIE, nu exista drum-de-mijloc, dar examinarea din exterior, chiar daca depasita, oglindirea intr-o apa straina, poate tulbure, ma rog, ajuta sa ne observam totusi cucuiul din frunte.
Si doresc sa subliniez ceva: o hotarare aprobata de un Conciliu Lateran ramane in picioare sute de ani; o sa va dati seama la ce ma refer.

Deci este vorba despre

Johann Hintz: Geschichte des Bisthums der Griechisch-nichtunirten Glaubensgenossen in Siebenbuergen: Ein Beitrag zur Kirchengeschichte Siebenbuergens.Hermannstadt 1850 Auf Kosten des Vereins fuer siebenbuergische Landeskunde (Istoria Episcopatului Comunitatii Religioase a Greco-Neunitilor: O contributie la Istoria Bisericii Transilvaniei.) Hermannstadt(Sibiu) 1850. Pe cheltuiala Asociatiei pentru Cunoasterea-Tarii-Transilvane).

http://books.google.com/books?id=NasAAAAAcAAJ&printsec=titlepage&hl=de

daca deschideti la pagina 23:

http://books.google.com/books?id=NasAAAAAcAAJ&printsec=titlepage&hl=de#PPA23,M1

dati de urmatorul pasaj care mie mi-a atras atentia si s-ar putea si pe Domniile Voastre sa va intereseze; il dau in original si apoi tradus - poate traducerea mea nu este cea mai corecta si veti avea spre verificare si corrigenda, ca sprijin si mangaiere varianta auctoriala alaturi.

1652 bis 1655. Daniil, welcher nachher in die Walachei sich zurueckzog, und spaeter als emeritus bei der Wahl des Sawa II. gegenwaertig war. Dem Zeitalter dieses Metropoliten gehoert jene Verfuegung der Staende an, welche saemmtliche Walachen zum Zehntentrichtung verpflichtete. Bisher gab es hierin einen Unterschied zwischen ihnen. Es bestanden die alten Anordnungen der ungarischen Koenige und die Gesetze von 1481 und 1495: dass (im Sinn des 53sten Kanons des 4ten lateranischen Conzils aus dem J. 1215) die roem. katholische Geistlichkeit von den "Schismatikern" den dem griechischen Ritus folgenden, keinen Zehnten abnehmen durfte; was auch ausser einigen Ausnahmsfaellen, gehalten wurde, selbst als aus der roemischen Kirche die abweichenden Kirchen der Lutheraner oder Evangelischen, der Reformirten und Unitarier hervorgingen.

1652 pana1655. Daniil, cel ce s-a retras ulterior in Valahia si mai tarziu a fost prezent ca emeritus la alegerea lui Sava II. Perioadei acestui mitropolit ii apartine acea hotarare a STARILOR, care obliga pe toti valahii la plata decimei. Pana acum exista o diferentiere intre ei. Erau in vigoare vechile hotarari ale regilor ungari si legile de la 1481 si 1495: potrivit carora (in spiritul canonului 53 al celui de-al IV-lea Conciliu Lateran din anul 1215) Spiritualitatea (Geistlichkeit textual tradus, preotime, dar si superiori, desi nu Biserica=Organizatie, ci grup-de-persoane) Romano-Catolica nu avea voie sa perceapa decima de la "Schismaticii" ce urmau (legea) Ritul Grecesc; lucru care, inafara catorva cazuri-de-exceptie, a fost respectat, chiar si atunci cand s-au conturat bisericile cele abatute din Biserica Romana ale Lutheranilor sau Evanghelici, Reformatilor si Unitarienilor.




Ce aflam din acest text, desi poate o stiati, dar nu atat de compact-constientizat, si, mai interesant, in ce masura ne ajuta la verificarea dogmelor istoriografiei:

1. 1215: Vaticanul interzice sa se ia decima de la cei necatolici, lucru care ramane valabil TOT EVUL MEDIU. (aberatiile si abuzurile nu sunt din partea Bisericii Catolice, ci abuzuri ale Episcopiei locale de Alba Julia deci contrar legii Bisericii Romane).

rezulta:

2. Daca se ia decima dintr-un sat, inseamna ca populatia este catolica.

3. Ca axioma romani= Biserica Greco-Orientala functioneaza sau nu, ramane sa verificam.

4. daca se ia decima si satul e cu populatie romaneasca inseamna ca romanii respectivi sunt catolici.

5. daca TOTI romanii apartin insa de totdeauna NUMAI de Biserica Greco-Orientala, asa cum se afirma, atunci satele de unde se ia decima in Evul Mediu NU SUNT cu POPULATIE ROMANEASCA.

6. Si mai ales este semnificativ faptul cand NU Episcopia Transilvana, deci Alba Julia, aduna sau pretinde decima, ci Vaticanul trimite direct COLECTORI sa o adune..



pentru a lamuri CONTEXTUL si problematica in general ale acestei perioade,deci nu Evul Mediu, ci sec.XVII, la care se refera Hintz, si care altfel pare de neinteles cititorului surprins de amestecul epocilor, incerc sa dau aici un LINK inspre excelentul studiu al Dr. Paul Brusanowski de la Institutul Teologic Andrei Saguna, Universitatea Lucian Blaga Sibiu (de fapt clarifica mult mai multe decat cateva decenii..sau un secol rotund..e un context bine prezentat)


Dr.Paul Brusanowski: Etapele Contrareformei in Transilvania pana la Mijlocul sec.al XVIII-lea:


http://ums.uab.ro/publicatii/colectia_auash/annales_11bis/studii/13_brusanovschi.pdf



Georg Schoenpflug von Gambsenberg


Ultima oară modificat de Georg Schoenpflug von Gam pe Martie 12, 2009, 02:32:55 AM, modificat de 10 ori în total.

Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Istoria dijmelor
MesajScris: Martie 09, 2009, 09:24:18 AM 
Neconectat
Hero Member

Membru din: Septembrie 15, 2007, 03:58:57 PM
Mesaje: 91
Tema a fost mult urmarită de către Viorel Achim, de la Institul de Istorie "N. Iorga" din Bucureşti. Deci, discuţia ar trebui reînodată după sau de la ce avem acolo scris.
Oricum, ea dezvăluie lucruri dintre cele mai interesate, care ar trebui citite de către toţi fundamentaliştii ori plângăcioşii la adresa "persecuţiilor" cu care românii (cum altfel decât ortodocşi, încă înainte de a se defini Ortodoxia!) au fost mereu înconjuraţi în regatul Ungariei.
Cei care vor crede că citesc lucruri şocante, ar trebui să priceapă că perceperea dijmelor a însemnat o istorie de raporturi patrimoniale, de întâietăţi de organizare ecleziastică, de supunere ori nu la ea, şi nu alte prostii legate îndată de anteriorităţi-posteriorităţi în teritoriu.


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 2 mesaje ] 

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România