Densuș fără monopol

(Pictura interioară a bisericii)


 

Ca un mare amator de monumente ce sunt, cum am aflat că la Densuș s-au încheiat restaurările (2005) și cum am găsit ceva timp (iun. 2007) mi-am spus că merită să fac o deplasare de vreo 600 km să văd ce a ieșit de pe mâna specialiștilor și a acelor lăudabili susținători ai lucrărilor printre care au fost Michael Guest (fost ambasador USA la București) și Ministerul Culturii și Cultelor (...așadar, și eu, dar și d-voastră!).

Și ce să vezi! Toate bune și la locul lor, chiar dacă nu se poate spune că nu ar mai fi ceva de lucru la conservarea picturii. Câtă vreme te învârți în jurul bisericii, chiar dacă e puțin cam aglomerat (e totuși un loc din România destul de căutat de turiști) sau te strecori în interior și te pui pe admirat, totul pare în regulă. Și nu trebuie să plătești nimic pentru asta. Necazul vine mai apoi, cât vrei să duci cu tine o imagine de la interior. Poți să vii și de la mii de km depărtare, n-ai șanse. Nu este taxat financiar, ci pur și simplu interzis. De cine? De preotul locului. Un mic monopol din partea celui care a devenit administratorul zelos a unui monument istoric pe care e foarte departe să-l înțeleagă, după cum o trădează întreg ghidajul pe care-l ți-l oferă vrei-nu vrei. Că altceva, de calitate, spus sau scris într-un mod onest pe seama acestui monument care îmi pare destul de abuzat în general de scrisul unor istorici și mai ales teologi (vezi, spre exemplu, aberațiile despre vechime), nu are ce oferi. Și mă întreb? Oare cei care au nevoie să studieze ceva legat de interior - fie că e arhitectură, inscripții sau pictură mai nou sau mai vechi decapată - ce au de făcut?

Decizia luată de către preot de a nu permite fotografierea la interior este întotdeauna motivată cu faptul că pictura s-ar degrada dacă ar fi supusă prea des flash-urilor aparatelor noastre. O fi, nu-l contrazic. Ba chiar vreau să-l ajut. Să-i ușurez munca de paznic al blitz-urilor și să ajut la protejarea picturii punând la dispoziția cui dorește toate imaginile pe care cu destulă dificultate le-am obținut. Sper ca astfel, măcar pentru o parte de public, restricțiile de acest fel să devină inutile și informația să circule.

Deoarece sunt și eu dușmanul zorzoanelor contemporane de ultimă piață pe care le poți vedea aproape la orice biserică ortodoxă am preferat să nu prelucrez în nici un fel fotografiile (cenzurându-le de cabluri, vaze cu flori de plastic ori alt inventar cu poleieli ieftine etc.), oferindu-le și ca pe niște documente de azi, care ne arată prostul gust și neștiința de a cinsti cumsecade chiar și unul dintre monumentele cu care ne mândrim cel mai mult.

 

Daniel Lasconi

  

Lista ilustrațiilor: 

Fig. 1.      Stâlpii interiori ai navei, stânga: Sf. Marina lovind diavolul cu ciocanul și Sf. Treime (sec. XV).

Fig. 2.      Inscripție de pe baza stâlpului vestic din stânga (sec. XV).

Fig. 3.      Sf. Treime - Dumnezeu-Tatăl, Fiul și Sf. Duh sub formă de porumbel (sec. XV).

Fig. 4.      Sf. martir și inscripții pe fața sudică a stâlpului estic din partea stângă a  navei (sec. XV).

Fig. 5.      Sf. Bartolomeu ducându-și pielea pe băț (sec. XV), pe fața nordică a stâlpului estic din dreapta.

Fig. 6.      Pictura peretelui estic al navei (stânga) cu fragment din Buna Vestire (sus) și Sf. „anarghiri” (sec. XV)

Fig. 7.      Sf. militari din registrul inferior al peretelui estic al navei (stânga) (sec. XV).    

Fig. 8.      Pictura peretelui estic al navei (dreapta) cu fragment din Buna Vestire (sus) și figuri de sfinte (sec. XV).

Fig. 9.      Sf. militari din registrul inferior al peretelui estic al navei (dreapta) (sec. XV).   

Fig. 10.  Mandylion (deasupra arcului de triumf) (sec. XV).

Fig. 11.  Fragmente din pictura bolții altarului (probabil cu Maica Domnului cu Pruncul tronând) (sec. XV).

Fig. 12.  Altar și fragment din Împărtășania Apostolilor; registru cu busturi de profeți și Maica Domnului Orantă cu Pruncul Isus (sec. XV).

Fig. 13.  Fragment din Împărtășania Apostolilor (dreapta) (sec. XV).

Fig. 14.  Isus al Durerii (sub fereastra de nord-est a altarului) (sec. XV).

Fig. 15.  Registrul inferior al altarului, zona centrală: Isus prunc în patenă încadrat de îngeri diaconi cădelnițând (sec. XV).

Fig. 16.  Registrul inferior al altarului: teorie de mari ierarhi și diaconi – fragment (stânga) (sec. XV).

Fig. 17.  Registrul inferior al altarului: teorie de mari ierarhi și diaconi – fragment  din dreapta, lângă ușa diaconiconului               (sec. XV).

Fig. 18.  Registrul inferior al altarului: teorie de mari ierarhi și diaconi – fragment (dreapta, între arcul de triumf și ușa diaconiconului) (sec. XV).

Fig. 19.  Inscripția pictată cu numele lui Ștefan, meșter zugrav (sub fereastra de sud-est a altarului și în dreapta scenei cu Isus în patenă) (sec. XV).

Fig. 20.  Fragment din registrul draperiilor din altar (sec. XV).

Fig. 21.  Peretele de vest al navei, fragment din Judecata de Apoi pictată de Simion de Pitești (sec. XVIII).