Adevărații cavaleri medievali


Datorită interesul stârnit de subiectul cavalerilor medievali, inaugurăm galeria cavalerilor care se pot vedea pe documentele artistice ale teritoriului nostru.

Să marcăm numai câteva lucruri preliminare. Mărturiile artistice au fost privite adesea cu rezerve, fiind socotite mai curând ideale sau reflectând regiunea de origine ori școala meșterilor artiști. De ar fi așa, tot nu se poate accepta ca picturile să fi reflectat realități atât de îndepărtate încât localnicii să-i privească ca pe un fel de „extratereștrii” postați pe pereții bisericilor lor. De aceea, noi scriem că ei pot fi repere reale ale epocilor în care s-au nemurit plastic.

Mesajul artei catolice este foarte diferit de acela al artei de sorginte ortodoxă. Prima este bine aliniată la vremuri, în timp ce ceea de-a doua, este tot mai idealizată. Acesta ar fi motivul pentru că imaginile cu cavaleri ortodocși vor fi mai puține și mai puțin recomandabile în a fi imitate de către doritori.

Poate că ar fi eronat să-i numim de-a dreptul „cavaleri”, cât mai mult oșteni. Calitatea costumației și armamentul pledează parțial pentru denumirea dintâi. Dar, trebuie scris din capul locului că o adevărată castă a cavalerilor nu a existat în mediul nostru istoric. Se pot asimila cu ei toți nobilii, boierii, oștenii de curte („miles aulici”, în Ungaria medievală, „vitejii” din Moldova medievală etc.). Cavaleri puteau fi și clerici ori slujbașii bisericii (nobili supuși ai bisericii). Nu au fost cavaleri negustorii orășenii și țăranii, indiferent dacă se îmbrăcau ca ei. Pentru că nu haina îl făcea pe cavaler, ci un anume statut și comportament. Nu au existat la noi nici cavaleri rătăcitori, nicio literatură cavalerească foarte consistentă (cu excepția unor „cântece de vitejie” bune de stimulat moralul în campanii militare).  

Cavalerii sunt prinși în ipostaze diferite. Ar să fie în costumație civilă, de curte și viață zilnică, fie ținuta militară completă. Foarte mulți dintre ei sunt sfinți clasici (arhangheli) ori mai noi (Sf. Gheorghe, sfinții regi ai Ungariei). Mai puțini sunt dintre cei care însoțesc scene diverse ale ciclurilor iconografice ori sunt imortalizați pe ornamente mai puțin controlate (lespezi funerare) ori deloc (cahlele) de către biserică.

Tot ceea ce se leagă de însemnele exterioare, nu este un produs de serie ori standardizat. Cavalerii își procurau ori încercau să-și procure o ținută vestimentară care să-i departajeze de preoți, țărani, negustori ori meseriași. Armele erau o chestiune de înzestrare individuală, după oferta pieței, punga cu bani a fiecăruia ori sprijinul acordat de stăpân. La fel se întâmpla cu caii. Dacă alinierea cu Occidentul a caracterizat secolul al XIV-lea, de la sfârșitul aceluiași secol, influența Orientului i-a particularizat tot mai mult pe cavalerii locului. Armele și vestimentația lor a devenit un mixaj din cele două părți ale continentului. Oricum, armamentul greu a fost sacrificat cel mai repede fie pentru că era scump, greu de procurat și nepotrivit de luptat cu turcii.

Am socotit că cel mai utilă ar fi gruparea lor în funcție de secolele în care au fost „fotografiați”.

Numele le-a fost dat convențional, imitând tendința actuală de a născoci noi cavaleri „de Glumotania”, „de Vatra Bunicului” etc.

 

Medievistica


 

Secolul al XIV-lea:

 

            Cavaler de Baia Mare. Armură completă, pedestru. Lespede funerară (?) încastrată pe turnul fostei biserici parohiale a orașului.

            Cavaler de Chilieni. Armură completă, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Ladislau).

Cavaler de Crăciunel 1. Armură parțială, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Ladislau).

Cavaler de Crăciunel 2. Armură parțială, pedestru. Pictura bisericii (cumanul în luptă cu Sf. Ladislau).

Cavaler de Ghelința. Armură completă, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Ladislau).

Cavaleri de Sântămărie Orlea. Armură de corp, fără coif, pedeștri. Pictura bisericii (scena Descoperirii Sf. Cruci).

            Cavaler de Sic. Ținută civilă, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Rege).

Cavaler de Strei. Ținută civilă, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Arhanghel ?).

 

Secolul al XV-lea:

 

            Cavaler de Crișcior. Ținută civilă, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Rege).

Cavaler de Dârjiu 1. Armură de corp, fără coif, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Ladislau).

            Cavaler de Dârjiu 2. Armură de corp, fără coif, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Arhanghel Mihail).

Cavaler de Dârjiu 3. Armură de corp, fără coif, ecvestru. Pictura bisericii (Sf. Ladislau).

            Cavaler de Mălâncrav 1. Armură de corp, fără coif, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Rege).

            Cavaler de Mălâncrav 2. Armură de corp, fără coif, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Rege).

Cavaler de Mălâncrav 3. Armură completă, fără coif, pedestru (Sf. Arhanghel).

Cavaler de Mălâncrav 4. Armură completă, fără coif, pedestru (Sf. Arhanghel). 

            Cavaler de Mediaș 1. Armură de corp, fără coif, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Rege).

            Cavaler de Mediaș 2. Armură de corp, fără coif, pedestru. Pictura bisericii (Sf. Rege).

            Cavaler de Mediaș 3. Armură de corp, fără coif, pedestru. Scena Învierii din altarul poliptic.*

            Cavaler de Meseșenii de Jos. Armură de corp, pedestru. Cheie de boltă în biserică (?).

Cavaler de Șmig 1. Ținută civilă, pedestru. Pictura bisericii (Judecata lui Pilat?).

            Cavaler de Șmig 2. Armură de corp, pedestru. Pictura bisericii (Judecata lui Pilat?).

 

 

Secolul al XVI-lea

 

            

            Cavaler de Băgaciu 1. Armură completă, pedestru, pictura retablului bisericii (Sf. Gheorghe).*

            Cavaler de Băgaciu 2. Armură completă, pedestru, pictura retablului bisericii (Sf. Florian).*

            Cavalerii de Dupuș 1 (1522). Armură completă, pedeștri. Pictura retablului bisericii, scena Răstignirii.

            Cavalerii de Dupuș 2 (1522). Armură completă, fără coif, pedestru Pictura retablului bisericii, scena Învierii.

            Cavalerii de Dupuș 3. Armură completă, pedestru. Pictura retablului bisericii, scena Învierii.*

Cavaler de Tileagd. Armură completă, pedestru. Lespede funerară a unui membru al familiei nobiliare locale.

 

 

Postmedievalii

 

            Cavaler de Târgoviște (1640). Armură completă, cu aripi, imitată după cavaleriștii poloni.

 

* Corectat la observațiile Ancăi Nițoi, căreia îi mulțumim și pe această cale.