Județul Alba

Inscripții de monumente: afaceri și incultură


 

Cineva din administrația județeană Alba a descoperit că există obligația legală a inscripționării monumentelor istorice. Până aici nimic deosebit, dimpotrivă. O mulțime de alte județe nu-și bat capul cu o asemenea problemă. Adică o ignoră cu suveran dispreț.

Cu prilejul eclipsei din anul 1996, județul Hunedoara s-a trezit peste noapte înzestrat cu indicatoare de monumente. Profitorii au fost „înțelepți”: s-au limitat să ne îndrume către cele care săreau în ochi și doar atât. Numai că, de curând, "iubitorul de monumente" istorice din județul Alba a transformat dispoziția legală într-o afacere sadea. Să-i fie de bine, i-am fi spus, dacă bietele subiecte de profit ar fi dus-o ceva mai bine ori s-ar fi simțit înconjurate de o atenție flatantă.

Vom motiva mai jos mârâiala noastră:

1. Inscripțiile indicatoare de la șosea sunt prea mici. Pentru că trebuiau să le scoată mai scumpe, inițiatorii le-au redus titlurile (destinația) și au introdus texte care nu se văd decât la câțiva metri de tăblițe.

2. Spre deplina iritare a comunităților religioase reformate, toate bisericile aparținătoare acestui cult au fost marcate cu siluete având deasupra cruci. Problema s-ar fi rezolvat simplu dacă marcajul era limitat la simbolul folosit de comunitatea europeană pentru monumente istorice.

3. Limbile în care s-au tradus textele de bază s-au ales nefericit. Multe dintre biserici aparțin comunităților maghiare sau au fost săsești și toți se întreabă de ce nu s-au făcut inscripții și în aceaste limbi. În orice caz, prezența limbii franceze este doar o chestiune de opțiune a executantului care nu a dispus de alt specialist. Mai putem presupune că limba franceză s-a plătit mult mai bine decât s-ar fi plătit traducerea textelor în limba maghiară sau germană.

4. Toate tăblițele au fost înzestrate cu o adresă web. „Subtilitatea” este aceea că ai putea înțelege orice: respectiva emblemă îl ascunde pe executant sau autor, dar și pe un potențial beneficiar de publicitate pe seama comunității județene. Ca să mergem însă până la capăt, trebuie să scriem că site-ul respectiv nu se deschide. Nu ne ducem mai departe cu interpretarea: poate nu se ascunde, poate numai întâmplător și temporar nu dorește să-i transmitem direct impresiile publice.

5. În sfârșit, ajungem la ceea ne doare cel mai mult, adică la conținutul acestor inscripții. Desenele planurilor nu mai prea au ce căuta atunci când ești lângă obiectiv, în afara cazurilor în care nu te ajută să înțelegi evoluția lui sau, eventual, denumirea unor componente. Textele sunt nedrept de inegale. Făcătura se reflectă în erori grosolane de limbă română, platitudini sau, pur și simplu, în "folclorul istoric" cuprins. Cei din spatele scuturilor de tablă nu s-au străduit prea mult: au apucat, repede-repede, ce le-a picat sub nas, eventual au folosit cunoștințele vreunui preot. Specialiștii sunt rari și, desigur, prea scumpi pentru a intra în afacere.

Vom ilustra cele spuse cu trei exemple. La Bucerdea Grănoasă, textul aparține preotului (foto 1), iar la Cetatea de Baltă (foto 2) colegul său s-a trezit într-o zi, pur și simplu, cu tabla înfiptă sub nas. La Bucerdea , pentru că nu există vreun releveu publicat, nici nu s-a pus. Dimpotrivă, la Cetatea de Baltă el apare, dar contradicțiile sale cu realitatea sunt evidente. Numai un cunoscător poate recunoaște pe autorii releveelor. La Boz l-am adulmecat ușor pe Hermann Fabini. Probabil că ideea drepturilor de autor nu este cunoscută, așa precum cea a monumentelor istorice. La Șona, sursa nominalizată este opera istoricului local Gheorghe Anghel, care ocupându-se doar de fortificație, a fost expeditiv cu informația despre biserică. La fel au făcut-o și epigonii săi (foto 3). Aceeași sursă, a fost deja redată ca oralitate („se spune”, „ se crede”), spusă la șezătoare, în dreptul Jidveiului. La Vințu de Jos, biserica reformată a fost făcută luterană, spre stuparea enoriașilor reformați și a cunoscătorilor. Dacă am mări aria de investigație, suntem convinși că vom descoperi prea puține indicatoare în dreptul cărora să ne declarăm cel puțin satisfăcuți.

Lucrul s-a plănuit, făcut, plătit și implantat repede. De acum, bucățile de metal vor ajuta la noua cultură istorică a localnicilor și numai într-o mică măsură, la aceea a rarilor turiști care le trec pragul. Situația din urmă se întâmplă pentru că propaganda administrației nu prea este asimilată de către agenții de turism, pentru că o parte din drumuri sunt într-o stare de plimbat cu căruța medievală, iar în fața monumentului, vizitarea interiorului este legată de o adevărată epopee a descoperii clucerului.

 

Gelu Munteanu