O paralelă artistică tulburătoare:

Matia Corvin și Ștefan cel Mare închinători

 


 

           

 

 

         În anul 1469, regele Ungariei, Matia I de Hunedoara, plătea copierea și minierea unei cărți liturgice (misal). Printre multele cărți împrăștiate, care proveneau din vremea sa, aceasta se păstrează la Roma, în Biblioteca Vaticana Rossiana nr. 1164. Tot acolo se păstrează o imagine care-l reprezintă: folio 126v, nr. cat. 78 a I (fig. 1).

         La o distanță de patru decenii, în 1500 (10 august), Ștefan cel Mare dăruia Mănăstirii sale Putna o dveră, cu scena Răstignirii, în care se lăsa reprezentat (fig.2).

         Îmi închipui că, așa cum am observat-o și eu, cele două imagini, așezate alături (fig.3)Stefan si Matia, nu pot decât să frapeze. Stabilesc punctele comune pe care le observ:

-          Poziționarea în același colț stâng, de jos, al tablourilor votive;

-          Similitudinea mâinilor;

-          Similitudinea coroanei;

-          Decorația de mantie cu pietre colorate.

        

Este imposibil ca între ele să nu existe o relație de concepție și realizare. Doar că, dacă păstrăm judecarea „ortodoxă” a dverei, nu se prea înțelege cum regele Matia era reprezentat în același manieră.

Nu pot trage nici o concluzie definitivă, fără să fiu sigur că nu greșesc. Dar explicații ar fi necesare.

 

Gelu Munteanu